Sunday 28 August 2011

KHASIAT PEGAGA DARI SELURUH BAHAGIAN YANG ADA PADA POKOK PEGAGA

        Biasanya seluruh bahagian pegaga iaitu daun, tangkai daun, batang, bunga, buah, dan akarnya mempunyai banyak kegunaan dan khasiat yang tinggi. Di Indonesia, bunga dan buah pegaga tidak dimakan kerana ia dikatakan menjadi punca penyakit reumatisme sekiranya terlalu banyak dimakan. Namun demikian, ada juga orang yang yakin bahawa mereka akan memperolehi  umur yang panjang dan awet muda apabila mengamalkan pengambilan pegaga dalam makanan seharian mereka. Tetapi berdasarkan kajian, pegaga menunjukkan ia boleh dimakan selalu tetapi dalam kuantiti yang sedikit sahaja bagi mendapatkan kesan positif. Hal ini demikian kerana, pengambilan yang berlebihan akan mengakibatkan kesan narkotik dan keracunan kumulatif yang meransang tumor untuk jangka masa  yang panjang.

       Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengiktiraf pegaga sebagai herba menjana kecerdasan berfikir terutamanya dalam kalangan kanak-kanak. Pegaga yang dikenali juga sebagai Centella asiatica telah diperakui WHO kerana kaya dengan pelbagai ramuan ubatan. Herba ini mula digunakan dalam perubatan Ayurveda. Ia juga pernah digunakan dalam perubatan herba Shennong di Cina lebih kurang pada 2000 tahun yang lalu.

Di Malaysia, terdapat pelbagai jenis pegaga, antaranya:

        1. Pegaga Cina Atau Pegaga Nyonya
        2. Pegaga Daun Lebar
        3. Pegaga Kelantan
        4. Pegaga Renek
        5. Pegaga Salad
        6. Pegaga Gajah
        7. Pegaga Brunei

       Manakala dari segi kandungannya, pegaga mengandungi asiaticoside, thankuniside, isothankuniside, madecassoside, brahmoside, brahmic acid, brahminoside, madasiatic acid, meso-inositol, centelloside, carotenoids, hydrocotylin, vellarine, tanin serta garam mineral seperti kalium, natrium, magnesium, kalsium dan besi. Glikosida triterpenoida yang disebut asiaticoside merupakan antilepra dan penyembuh luka yang sangat luar biasa. Zat vellarine yang ada dalam pegaga ini dapat memberikan rasa pahit.

       Pegaga juga mengandungi banyak sebatian kimia dan bioaktiviti yang terbukti mengandungi ciri-ciri antibakteria, antipasma, antiinflamasi, hipotensif dan insektisid. Dalam bidang perubatan tradisi, ia digunakan sebagai agen anti alergi, anti kanser, anti disenteri, peransang pembuangan urin, hipotensif, stimulan, tonik, menyejukkan badan, mengeluarkan batu karang, penawar kencing berdarah, kusta, gonorea,luka, kudis, dan sakit kerongkong. Pegaga juga merupakan anti-infeksi, antiracun, penurun panas, melawaskan pembuangan air kencing, antilepra dan anti sifilis.










 

No comments:

Post a Comment