Wednesday 31 August 2011

BUKTI KHASIAT PEGAGA

         Selain itu, pegaga juga telah lama digunakan sebagai tonik untuk membersihkan darah, merawat ulser, sifilis, dan kelenjar limfa. Amalan meminum jus pegaga amat mujarab untuk membantu mereka yang bermasalah untuk tidur, merawat kerengsaan kulit dan tekanan darah tinggi. Walaupun pegaga amat baik dimakan mentah tetapi daun yang diramas dengan sedikit air amat baik jika disapukan pada kudis dan luka. Di samping itu, pegaga juga memberi kesan kepada beberapa peringkat pembentukan tisu seperti menghilangkan parut, membina kolagen, merangsang pembentukan rambut dan kuku. Pegaga juga dipercayai boleh mempercepatkan proses penyembuhan luka, ulser dan masalah kulit lain. Oleh itu tidak hairan jika ia dijadikan makanan wajib bagi wanita berpantang supaya luka bersalin lebih cepat sembuh.

       Mengamalkan meminum jus pegaga dapat meningkatkan daya ingatan seseorang. Tambahan lagi, ia juga dipercayai boleh meningkatkan kebaikan prestasi kanak-kanak yang mengalami kecacatan akal.

       Dewasa ini,  produk yang berasaskan pegaga telah digunakan dengan meluas dalam industri kecantikan sebagai anti selulit, anti kedutan (anti wrinkle), untuk mata dan muka, menambah ketegangan kulit dan meningkatkan pembentukan kulit yang baru.

      Tumbuhan seperti pegaga mempunyai pelbagai keunikan untuk meningkatkan tahap kesihatan seseorang termasuk dalam  kalangan kanak-kanak yang  kurang upaya. Profesor di Fakulti Sains dan Teknologi Pemakanan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Suhaila Mohamed menyifatkan bahawa tumbuhan herba yang lazimnya dijadikan ulam-ulaman itu dapat membantu meningkatkan keupayaan dari segi pengawalan saraf dialam kalangan kanak-kanak yang  terbabit. Hal ini demikian kerana,  pegaga mempunyai kesan pelalian pada saraf. Bagi mereka yang mahu meningkatkan daya ingatan, pegaga antara pilihan herba yang baik berdasarkan hasil kajian yang telah dijalankan UPM kira-kira dua tahun yang  lalu.

Kajian dalam kalangan lelaki dan wanita dalam  lingkungan usia 35 hingga 55 tahun itu mendapati pegaga bukan sahaja berupaya meningkatkan ingatan,  malah dapat  mengurangkan paras glukos dan kolesterol dalam badan. Bagi lelaki pula, Prof Suhaila mengakui ia didapati dapat meningkatkan tenaga seksual.

No comments:

Post a Comment