Tuesday 30 August 2011

KHASIAT PEGAGA

        Dari segi kegunaannya, pegaga mempunyai banyak kegunaan untuk manusia dalam kehidupan seharian kita. Pegaga dapat mengurangkan tekanan darah tinggi, mencegah nyanyuk, melambatkan proses penuaan dan menolong badan daripada mendapat bahan toksik. Sejak akhir-akhir ini, pegaga banyak digunakan di barat sebagai tonik saraf untuk merehatkan dan menambahkan ingatan. Di India pula, pegaga juga banyak digunakan untuk mengatasi masalah kulit.

        Di timur pula, pegaga juga digunakan untuk mengatasi masalah seperti kemurungan yang mungkin disebabkan oleh masalah fizikal. Kajian terbaru menunjukkan bahawa  pegaga memeberikan kesan  yang positif terhadap sistem pengaliran darah. Hal ini demikian kerana, pegaga dapat menguatkan salur darah dan kapilari dalam badan. Ia juga telah menunjukkan kesan yang memberangsangkan apabila ia digunakan untuk merawat kejang kaki, bengkak kaki dan masalah kaki iaitu terasa berat dan kebas.

        Daun pegaga pula  berfungsi sebagai astrigensia dan tonikum. Pegaga juga digunakan untuk
revitalisasi tubuh dan otak yang lemah. Selain itu, pegaga juga memberikan kesuburan kepada kaum hawa.


        Pegaga amat sesuai digunakan untuk penyakit seperti berikut:

1.  Pembengkakan Hati
2.  Demam dan Campak
3.  Sakit Tekak,

4.  Batuk Kering,
5.  Asma, Brokitis,

6.  Pleuritis
7.  Radang Mata Merah
8.  Keputihan
9.  Tekanan Darah Tinggi
10.Sakit Perut, Disentri, Cacing, Buasir
11.Tidak Selera Makan,

12. Sakit Perut,
13. Keracunan Makanan
14. Batuk Darah,

15. Muntah Darah
16. Busung,

17. Bisul
18. Infeksi Saluran Kencing (kencing kotor)
19. Perangsang otak – kuat daya ingatan (mencegah nyanyuk)
20. Melambatkan proses penuaan




           Pegaga atau nama saintifiknya Cantella asiatica boleh membangkitkan selera makan, membantu meredakan masalah penghadaman, mengatasi masalah buasir kerana mengandungi serat. Ia juga mampu melancarkan aliran darah, terutama bagi wanita yang ada masalah haid. Pegaga juga dijadikan ubat untuk merawat masalah keputihan yang menyebabkan faraj terasa gatal
          Air perahan daun pegaga juga dikatakan boleh menyejukkan badan dan elok diamalkan jika demam, mengalami masalah berak berdarah atau lelah. Amalan minum air rebusan akar pegaga ini dipercayai boleh membantu mengawal paras gula dalam darah dalam  kalangan pesakit kencing manis. Malah, ada yang menjadikannya sebagai minuman untuk menguruskan badan.





No comments:

Post a Comment